در دنیای پرزرق و برق عطر و ادوکلنها، یکسری تفاوتهای کلی و عمومی وجود دارند که تقریبا بهصورت کلیشهای رعایت میشوند. این باورها چه درست و چه غلط برای تمام مردم جهان شناخته شده هستند؛ و تفکیک جنسیتی عطر و ادکلنها یکی از آنها است. خیلی جاها اگر بگویید عطر مردانه انتقاد میکنند که نه! عطر مال زن هاست. برای مردها باید بگویید ادوکلن!..
در حقیقت تا حدود ۱۰۰ سال پیش، چیزی به اسم عطرهای زنانه و مردانه وجود نداشت و همه آنها از هر رایحه مشترکی که صرفا خوشبو باشد، استفاده میکردند. در بخشی از کتاب ” جنسیت و جامعه ” میخوانیم: ” از قرون روشنایی و انقلابها در فرانسه، تفاوت میان انسانها از تولد در خانوادههای اشرافی یا خانوادههای بینام و نشان، به تفاوت جنسیتی تغییر ماهیت داد. ” وگرنه تا حدود قرن نوزدهم عطرها به خانوادههای اشرافی و سلطنتی تعلق داشتند و زنانه و مردانه نبودند؛ بلکه عطرها؛ چه در روایح شیرین و چه روایح تلخ مورد استفاده همه و به اصطلاح تکجنسی بودند!.. اما بعدها همهچیز تغییر کرد؛ علاقه اکثر خانمها به بوهای شیرینتر و گرایش اکثر آقایان به سمت بوهای تلختر حرکت کرد. نکته جالب اینجا بود که آندرو گلس (Andrew Glass)؛ بنیانگذار جنبش همگانی ” بیطرفی جنسیتی ” بیان داشت که؛ ” اساسا تبعیض جنسیتی در سیاست و سایر نهادهای اجتماعی ناعادلانه و ممنوع است اما رایحهها جنسیتی هستند چراکه به طور کلی در باور عموم، زیبایی زنانه از زیبایی مردانه تفکیک شده است. همه ما با دید خاصی در مورد چگونگی ظاهری، رفتاری و حتی روایح مردان و تفاوت آنها نسبت به زنان بزرگ شدهایم”. او در ادامه اضافه کرد: ” ایجاد حد و مرزهای جنسیتی در فضای زیبایی و آرایشی، یک حکم فرهنگی باستانی و ساده سازی در تشخیص و انتخاب است که طبیعتاً کمی پیچیده اما ظریف است ” . اینگونه شد که صحبتهای اندرو گلس، منجر به پایهریزی یک تصور عامیانه و القای این باور همگانی در ضمیر ناخود آگاه تمام مردم جهان شد؛ که عطرها زنانه و مردانه دارند! چند دهه بعد مدیران ارشد بازاریابی در کمپانیها و صنعت عطرسازی نیز بهطور محسوسی قدم در این جنبش گذاشته و به منظور بازاریابی موفقتر و استفاده از ترفندهای تبلیغاتی، مرز بین عطرهای زنانه و مردانه را تشکیل دادند؛ در حالی که هیچ مبنای علمیای برای این دسته بندی وجود نداشت. در واقع در فرمولاسیون عطر و ادکلنها، عناصر اولیه بهگونهای با یکدیگر ترکیب می شوند که در نهایت رایحهای مکمل از شخصیت زنان یا مردان را به تصویر میکشند. با تمام این اوصاف؛ در حال حاضر در صنعت عطرسازی؛ عطرهای زنانه معمولا با درصد اسانس بیشتر و متمایل به سبکی و شیرینی از خانوادههای گلی و میوهای یا شرقی طراحی میشوند. اما ترکیب عطرهای مردانه تمایل بیشتری به روایح قوی آروماتیکی، چوبی، خاکی، مشکبو و چرمی داشته و تا حد ممکن از اسانسهای گلی در ساختار آنها استفاده نمیشود. پیشبینی میشود که در آینده نزدیک این مرزها بیشتر و بیشتر برداشته شوند؛ مثلا تا به امروز، با الهام از عطرهای قرن نوزدهم، دسته جدیدی از تقسیم بندی عطرها به نام تک جنسی یا یونیسکس وارد بازار شده است.
چراکه بعضا دیده شده یک زن یا یک مرد این کلیشههای رایج جنسیتی را شکستهاند و یک عطر را از میان روایح جنس مخالف انتخاب میکنند. این نه تنها ایراد نیست بلکه بسیار هم جسورانه است و نباید کسی را بهخاطر این موضوع سرزنش کرد. امروزه به معنای واقعی کلمه، هر کسی می تواند هر رایحه ای را (همانطور که دوست دارد) بپوشد؛ و این بهنوعی یعنی گرایش به عطرهای یونی سکس و از بین بردن حد و مرزها !
عطرهای یونیسکس، غالبا توسط خانههای عطر و برندهای کوچک نیش و هنری تولید و به بازار عرضه میشوند. از آنجایی که رایحه این دسته از عطرها، تعریف خاصی برای یک جنسیت مشخص ندارد، بنابراین هم برای زنها و هم برای مردها قابل استفاده هستند. حتی خانه های کلاسیک مانند شنل و هرمس یا برند سلطنتی کرید نیز روایح تک جنسی را به نمونه کارهای خود اضافه کرده و از موضع خنثی از جنسیت حمایت میکنند.
عطر و ادکلنهای یونی سکس، پا را فراتر از جنسیت عطر میگذارند و با استفاده از مواد اولیه ارزشمند و غالبا گران قیمت، روایحی بینظیر با کاراکتری منحصر به فرد را ایجاد میکنند. در کاراکتر ذاتی این عطرها، جنسیت معنایی ندارد و روایح به کار رفته در آنها برای یک گروه مشخص از زنان یا مردان طراحی نشدهاند. عناصر بهکار رفته در روایح خنثی عطرهای یونی سکس، بسته به استراتژی کمپانی مبدا متفاوت است و از آکوردهای چوبی و تند یا چرمی گرفته تا آکوردهای ملموس و معمولتر آروماتیک، آبزی و مرکباتی متفاوت است. با ادامه رشد فضای آرایشی در دنیای مد و زیبایی، شاهد نوآوریهای بسیار جالبی در حوزه تولید محصولات یونی سکس هستیم. عطرهای یونیسکس هم، درست مانند عطرهای مردانه یا عطرهای زنانه، دارای رایحههایی با طبع و طعم مختلف هستند. مثلا شما میتوانید در میان عطرهای مشترک، یک عطر شیرین و خنک برای مصرف تابستانی و در عین حال یک عطر زمستانی با بویی گرم و تلخ و ماندگار را انتخاب کنید. شاید انتخاب عطر و ادکلن زنانه یا خرید بهترین عطر مردانه بسیار آسانتر از انتخاب و خرید یک عطر مشترک مردانه و زنانه باشد. اما خرید یک عطر یونیسکس فوایدی دارد، که خرید عطر مردانه یا عطر زنانه به تنهایی آن مزایا ندارند. در ادامه این مطلب شما را با برخی فواید استفاده از عطرهای یونیسکس آشما میکنیم:
عطرهای یونیسکس معمولا یا دارای رایحههای اسپورت هستند، یا رایحهای خاص دارند که برای استفاده در مراسمهای جدی و مهم مناسب است. بنابراین از فواید خرید این عطرها، آن است که میتوان با خرید یک عطر پرمصرف روزانه، یا یک عطر کم مصرف خاص، یک رایحه خانوادگی و مشخص ایجاد کرد، طوری که هر وقت وارد یک جمع شدید، دیگران، خانواده شما را از روی بوی عطر مخصوصشان به خاطر بسپارند. یکی از فواید خرید و استفاده از این عطرها، آن است که باعث کاهش هزینههای شما خواهد شد. میپرسید چگونه؟ پاسخ آن است، که اگر شما بخواهید به اتفاق همسر، یا خواهر یا برادرتان عطر بخرید، برای خرید دو عطر جداگانه مردانه و زنانه، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اما اگر یک عطر زنانه مردانه بدون جنسیت و خوشبو بخرید، که رایحه آن با سلیقه هر دو نفرتان هماهنگی داشته باشد، درواقع در هزینههای خود صرفه جویی کردهاید.
به طور خلاصه از دیرباز تاکنون یکی از اصلیترین مشکلات افراد در انتخاب عطر و ادکلن، انتخاب رایحه دلخواه و متناسب با جنسیت آنها بودهاست. چرا که بسیاری از افراد عقیده دارند که آقایان باید همواره از عطر و ادکلنهای مردانه و بانوان نیز از عطر و ادکلنهای مخصوص بانوان استفاده کنند. در سالهای اخیر، پیشرفت دنیای مد و فشن به سمتی بوده که این حد و مرزها را تا حد ممکن کم رنگ کرده و انتخاب آیتمهای فراجنسیتی را نیز ترویج داده است. یکی از اصلیترین گامها در این راستا، ارائه انواع محصولات دنیای مد در قالب محصولات یونیسکس است. اما یونی سکس یعنی چه؟ به طور کلی، یونیسکس را میتوان مفهومی برای اشاره به استایل، پوشش، آرایش و رفتارهایی دانست که برای هر جنسیتی مناسباند. معنای لغوی این کلمه نیز با عنوان فراجنسیتی تعبیر شده و به پشت سر گذاشتن کلیشههای جنسیتی ارتباط دارد. امروزه انواع عطر یونی سکس تولید و روانه بازار شده است تا افراد مختلف با خرید آنها، رایحه دلخواه خود را انتخاب و از آن برای آراستگی هر چه بیشتر استفاده کنند. بنابراین اگر شما نیز به رایحه انواع عطر و ادکلن یونی سکس علاقمند هستید، میتوانید از این فرصتی که دنیای مد برایتان فراهم آورده استفاده و از رایحههای دلخواه خود لذت ببرید.
برند عطرسازی الفکتیو استودیو ترکیبی از هنر عکاسی مدرن و دنیای جذاب عطرها است، زیرا هر دو این بازتابهای رسانهای، یک لحظه و یک فضا را ثبت میکنند. این کمپانی “یک برخورد بین هنر عکاسی معاصر و عطر است؛ جایی درست بین چشم و بینی در مغز، که محل تلاقی درک یک احساس همیشگی و شیرین است. احساسی که بین یک استودیوی عکاسی و یک استودیوی طراحی عطر کشف شده است.”
در سال ۲۰۱۱ کمپانی فرانوسوی الفکتیو استودیو از محصول جدیدش؛ معروف به “اتاق تاریک”، با هنرمندی عطرساز باتجربه و توانمندی به نام دوروتی پیوت (Dorothee Piot)، رونمایی کرد. این عطر زنانه/مردانه که چمبر نویر نام دارد، تاریکخانهای با فضای آمیخته شده از چرم است که به نحوی استادانه سبکی از عطرسازی فرانسوی مدرن را در ترکیب با طراحی شرقی به اجرا درآورده و رایحهای متمایز برای خانمها و آقایان در سبک چرم ، چوب و گلهای پودری دارد. عکس استفاده شده در طراحی بیرونی جعبه عطر چمبر نویر توسط فردی به نام کلمنس رنه بازین (Clemence Rene-Bazin)، در قاهره گرفته شد و به عطرساز مشهور؛ دوروتی پیوت الهام بخشید تا عطر Chambre Noire را خلق کند. همچنین این کمپانی به غیر عطر Chambre Noire، دو عطر دیگر به نامهای عطر Autoportrait؛ به معنی “موضوعاتی از پرتره” و عطر Still Life؛ به معنی “هنوز زندگی” را به بازار عطر و ادکلن معرفی و عرضه کرد.
در تمام مدتی که بوی منحصر بهفرد چمبر نویر از سه نت برجسته و ملموس چرم، بخور و آلو به مشامتان میخورد؛ صدای قدمهای مردی چرم پوش را میشنوید که بارانی تنش در کنار انبوه هیزمی آتش، کمی دود به خود گرفته؛ اما در میان فضای تند و شیرین دارچین درون جیبش، بویی دلنشین و شیک دارد. عطر Chambre Noir (تلفظ صحیح : شامبُغه نوآغ)، تشابه خوبی با عطر Cuirs Carner دارد و بخور آن تندی Black Cube از رامون مولویزار را یادآوری میکند. این ادوپرفیوم یونیسکس، عطری خشک، فاقد طعم شیرین و قدرتمند است که کمی تنالیته دودی یا بخوری دارد. در قلب این عطر، نت بخور به سرعت در کنار چرم باز می شود، اوج می گیرد و بر زبری و تیزی عطر چرم میافزاید.
طبع گرم و طعم تلخ این ادوپرفیوم فرانسوی از نقشنمایی طعم تند و تیز دانه فلفل صورتی در کنار بوی نافذ چرم به وجود آمده و شدیدا با آبوهوای سرد و خنک روزهای سرد سال، با استایل بارانی چرم و چکمههای بلند سازگار است. حجم کافی ۱۰۰ میلیلیتریاین عطر شیک و سنگین، نیاز یک ساله شما را برآورده کرده و دیگر دلیلی برای خریدن عطر جدید وجود ندارد؛ مگر آنکه به امتحان کردن رایحههای مختلف علاقمند باشید. وقتی مقداری از اکسیر استثنایی این ادوپرفیوم یونیسکس را روی جایگاههای نبض، در مچ دست یا گردنتان پاف میکنید، رایحه مشخص و قابل لمسی از تک نت دانه فلفل صورتی را استشمام میکنید. رایحه نافذ و تیز و تند این نت ابتدایی، حس اعتماد بهنفس و نفوذ فراوانی را از همان لحظه اول در وجود شما جاری کرده و شما خودتان را قدرتمندتر از همیشه میبینید. پس از مدتی نت اولیه شروع به ناپدید شدن کرده و نتهای میانی خیلی آهسته جای به جای آن ظاهر میشوند. رایحه نتهای میانی از تلفیق هنرمندانه و هماهنگ گل بنفشه، آلو، بخور، گل یاسمن سفید و گیاه پاپیروس در قلب این عطر فرانسوی تشکیل شده است. این ترکیب متفاوت و شگفتانگیز احساس تازگی، تمیزی و تندرستی فراوانی را به شما منتقل کرده و شما را به باور عمیقی از توانمندی و نفوذ فردی میرساند. و در نهایت، نتهای پایانی به جای نتهای میانی ظاهر شده و خود را به نمایش میگذارند. نتهای پایانی این ادوپرفیوم یونیسکس، از کنار هم قرار گرفتن نتهای دلفریب و با دوام چرم، مشک، وانیل، نعناع هندی و چوب صندل تشکیل شده است. استشمام ترکیب این نتها حسی سرشار از جسارت و جدیت را همراه با مسئولیت پذیری و استقلال به شما منتقل کرده و رایحه غالب چرم در میان آنها به ماندگاری هرچه بیشتر عطر کمک میکند.
اولین عطری که توسط برندِ نامدار و فرانسویِ پرفیومز دِ مارلی مطرح و معرفی شد؛ با هدف تجلیل از شکوه و جلال قرن هجدهم میلادی و ادای احترام و بزرگداشت به دوران تاریخی حکومت لویی پانزدهم تولید شد. رویکرد کمپانی مارلی بیشتر بر پایه تولید عطرهای همه پسند و قدرتمند بوده و نام تکتک محصولاتش از اسم اسب های معروف دنیا گرفته شده است.
عطر یونیسکس لیتون، درسال ۲۰۱۶ توسط عطرساز مشهور و ایرانیتبار، حمید مرآتی کاشانی (Hamid Merati-Kashani) برای این برند فرانسوی خلق و روانهی بازار شد و رایحه آن با الهام از تکاپوی رنگارنگِ دربارِ سلطنتیِ کاخ ورسای، ظرافتِ پویا و تازهای را به همراه خود میآورد که یادآور فضای شاد و شیک و در عین حال لوکسترین کرسی قدرت قرن ۱۸ است.
شاهکار اِدو پرفیوم مردانه/زنانه لیتون، شما را وارد باغی مملو از گلهای بینظیر شرقی میکند و باعث جوانه زدن درخت طراوت در وجود شما میشود. کافی است تا فقط کمی به این عطر معجزهگر فرصت دهید تا ذات حقیقی خود را نشان دهد؛ تا با رایحه نرم و مخملی خود، جشنی پر زرقوبرق و پر از آرامش و دوستی را برپا کند.
آکوردهای غالب ادویهای و آروماتیک، طبع گرم و طعم شیرینی را برای پرفیومز دِ مارلی لیتون به ارمغان میآورند و با پخش بوی خوب و ماندگاری قابل قبولی که دارد؛ برای شرکت در میهمانیها و مراسمهای ویژه به راحتی قابل استفاده میباشد. اما بوی گرم و گیرایش، به استثنای روزهای داغ آفتابی؛ بیشتر برای مصرف در آبوهوای مرطوب و خنک پاییزی پیشنهاد میشود. هنرنمایی نُتهای منحصر بهفرد و ناب به کار رفته در ترکیب این ادپرفیوم فرانسوی، ترکیبی شاهکارانه را به ما اعطا میکنند تا آن را با طراوتی زنده به تازگی سیب سبز شروع کنیم و در نهایت با آرامشی از رایحهی وانیل به اتمام برسانیم. برای درک این توصیف؛ لازم است که همانند یک اسب تیزپا در عرصه بتازید و تمامی نتهای آن را از اعماق درون خود بگذارنید تا این روایح زیبا را با تمام وجود خود حس کنید. وقتی مقداری از این ادوپرفیوم فرانسوی را روی محل نبض دست و گردنتان اسپری میکنید، ترکیبی زیرکانه و دلانگیز از نتهای ترنج، ماندارین، اسطوخدوس و سیب به مشامتان میخورد. رایحه این تلفیق هنرمندانه، حس ناب خاص بودن و اعتماد بهنفس فراوانی را از همان لحظات اول به سمت شما سرازیر میکند. پس از مدتی نتهای اولیه کمکم محو میشوند و خیلی آرام جای خود را با نتهای میانی عوض میکنند. رایحه نتهای میانی، ترکیبی گلدار و تمیز از کنار هم قرار گرفتنِ نتهای گل شمعدانی، گل بنفشه و گل یاسمن سفید هستند. استشمام بوی این نتها حس تندرستی و توانمندی فراوانی را به شما منتقل میکند که همراه با آن حالوهوای شور و حال جوانی در وجودتان بیدار میشود. در آخرین لحظات از رایحه این عطر دلفریب، جای نتهای پایانی و میانی با یکدیگر عوض میشود. در تلفیق نتهای پایانی عطر پرفیومز د مارلی لیتون، برخلاف نتهای گلدار و مرکباتی قبلی، متوجه بوی تند و نافذ نتهای هل، دانه فلفل، وانیل، چوب گایاک، نعناع هندی و چوب صندل میشوید که در کنار حس شادابی و شورونشاط مطلق، جسارت و استقلال فراوانی را به شما منتقل میکنند.