عطرها مولکولهای فرّاری هستند که پس از تبخیر و تبدیل به فاز گازی در هوا منتشر میشوند و پس از ورود به حفره بینی و برخورد با سلّولهای گیرنده حسِّ شامّه، تجربه بویایی خوشی را برای انسانها ایجاد مینمایند.
امّا واژه عطر (Perfume یا Fragrance) یک مفهوم عام است که برای اشاره به تمامی محصولات خوشبوکننده اعم از ادوکلن (eau de Cologne)، ادو تویلِت، (eau de Toilette) ادو پرفیوم، (eau de Perfume) روغن عطر (Perfume Oil یا Fragrance Oil) بیس معطّر (Base) استفاده میشود.
واژه عطر در معنای مضیّق خود بمعنی محصول خوشبوکننده پایهالکلی با درجه خلوص حدوداً 40% است که در زبان انگلیسی به Perfume یا Extrait مشهور میباشد.
عطر در ابتدا صرفاً برای استفاده اشخاص طرّاحی و تولید میشد (Fine perfumery، عطّرسازی فاخر) و فقط افراد متموّل به این محصول تجمّلاتی و گرانبها دسترسی داشتند. امّا با پیشرفت شیمی آلی و کاهش هزینه تولید موادِّ اوّلیّه معطّر، افزایش تولید، صنعتی و مکانیزه شدن فرآیند تولید و کاهش قیمتِ عطر تمام شده، این محصول به خانههای افرادی با وضع مالی متوسّط رو به پایین وارد شد.
در این مرحله در اروپا و غرب، فقط زنان از عطر استفاده مینمودند و استفاده از عطر توسّط مردان، یک عمل مذمومِ زنانه تلقّی میشد. امّا کمکم سنّتها کنار رفت و استفاده از این مادّه آرایشی، توسّط مردان نیز رواج یافت.
رفته رفته با ورود محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی، (Functional Product) به بازار، عطر بعنوان یک عامل ارتقادهندة فروش، پوشاننده بوی نامطبوع بیس محصول، مطبوعسازی آن برای مشتری و نشاندهنده کارکرد خوبِ محصولات به این صنعت راه پیدا نمود.
هم اکنون اغلب شرکتهای عطرسازی، بیشتر سود خود را از فروش عطر برای محصولات مصرفی (شوینده، آرایشی و بهداشتی) در حجم عمده (هزاران تن در سال) بدست میآورند و ساخت عطر برای استفادههای شخصی، به یک فعّالیّت برای کسب اعتبار و پرستیژ تبدیل شده است.
در میان عطرهای شخصی انواع مختلفی وجود دارد که برخی از آنها را ذیلاً تشریح مینماییم:
۱. عطر عادّی
عطرهای عادّی توسّط برندهای طرّاح (Designer Brand) مثل گِرلاین، کلوین کلین، شَنِل، دیور، رِولون، کوتی و … به بازار عرضه میشوند. هدفگیری این قبیل عطرها، بازار عمده است و معمولاً با طرح تبلیغاتی خیلی وسیع و پرهزینه مثل تبلیغ در تلویزیون همراه هستند. رنج قیمتی این قبیل عطرها به نحوی است که امکان فروش زیاد آن را فراهم میسازد.
۲. عطر فاخر (Fine Fragrance)
در تولید عطرهای عادّی که برای ارائه به بازار عمده و عموم مردم طرّاحی و تولید میگردند یکی از ملاحظاتی که میبایست رعایت گردد قیمت تمام شده پایین است تا بتواند بازار بیشتری بدست آورد.
امّا برخی از عطرها، صرفاً برای مشتریان خاص و به سفارش ایشان طرّاحی و تولید میشوند. در تولید این محصولات، از مواد اوّلیّة طبیعی، از جمله ’’اسانس روغنیِ‘‘ گلهایی مانند رز، یاس، چوب صندل، ابسولوت گل مریم، اسانس روغنی چوب اگَر و دیگر موادّ اوّلیّه باکیفیّت و گران طبیعی استفاده میشود.
بستهبندی این محصولات شبیه به بستهبندی جواهرات و با مقداری تزیین طلا و جواهر میباشد. عصاره، بستهبندی و بطری این عطرها معمولاَ دستساز بوده و برخی از عطّاران اروپایی صرفاً از راه تولید و فروش این نوع محصول امرار معاش مینمایند.
پادشاهان کشورها، روسای جمهور، مقامات دولتی، ثروتمندان و … از مشتریان این گونه عطرها بشمار میروند.
همانگونه که برخی از طرّاحان معروف لباس مثل بیژن (Bijan) فقط با وقت قبلی و برای مشتریان خاص (امیر قطر، باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، جورج هربرت واکر بوش، رونالد ریگان، بیل کلینتون، جیمی کارتر، ولادیمیر پوتین، جان کری، جورجیو آرمانی، آرنولد شوارتزنگر، مایکل جردن، تام کروز، آنتونی هاپکینز، شهرام ناظری) اقدام به طرّاحی لباس مینمایند عطرهای فاخر نیز فقط بصورت محدود و برای افراد مشهور و متموّل و با سفارش قبلی طرّاحی و تولید میشوند.
۳. نیش (Niche)
واژه نیچه (ویژه) با برندها مرتبط است. نیچه متضادِّ بازار عمده است. این نوع عطرها مثل خودروهای لامبورگینی به تعداد اندک تولید میشوند (البته بدون سفارش قبلی) و در فروشگاههای زنجیرهای در دسترس نمیباشند و در تعداد محدودی از بوتیکها عرضه شده، فاقد تبلیغات تلویزیونی بوده و لزوماً گران نیستند. این عطرها به گونهای طرّاحی میشوند که ممکن است همهپسند نباشند و خیلی عمومیّت نیابند.
هرچند ساختههای شرکت رِولون، (Revlon) کوتی، (Coty) دانا، (Dana) گِرلاین، (Guerlain) شَنِل (Chanel) و دیور (Dior) گران هستند، امّا بدلیل عرضه عمده و کانالهای توزیع عمومی، نیش قلمداد نمیشوند. این عطرها هرچند باکلاساند امّا در اغلب عطرفروشیهای دور دنیا (مثلاً در فریشاپهای فرودگاهها) قابل دسترس بوده و برای گروه بزرگی از خریداران هدفگذاری شدهاند و به این دلیل ویژه قلمداد نمیشوند.
از آنجا که هدف عطرهای ویژه، خوشنودسازی همه و تبدیل به بالاترین فروش نیست عطرساز آزادی بیشتری برای ابراز خلّاقیّت و ساخت چیزی که دوست دارد مییابد. چرا که بازارِ هدف این قبیل عطرها، اغلب کارشناسان و متخصّصان عطر و افرادی هستند که در هنر عطرسازی حضور دارند و نه افرادی که صرفاً دوست دارند خوشبو شوند. مثالها از این قبیل عبارتند از لِ لبو (Le Labo)، میسون فرانسیس کوردجیان (Maison Francis Kurdjian) کرید (Creed) و … است.
۴. عطر خصوصی، منحصر به فرد یا با عرضه محدود، (Private Line, Exclusive, Limited edition)؛
برندهای طرّاح مشهور، برای اینکه بتوانند سهمی از بازار نیچه را به خود اختصاص دهند، عطرهایی بصورت خصوصی و به تعداد محدود عرضه مینمایند و این عطرها را منحصر بفرد یا خصوصی یا عرضه محدود مینامند.
فرق این قبیل عطرها با عطرهای نیش این است که بصورت عمده و در همه جای دنیا در فروشگاههای زنجیرهای عرضه میشوند.
۵. عطر بنام افراد مشهور (Celebrity)
افراد مشهور برای اینکه بتوانند از نام و شهرت خود کسب درآمد کنند عطری از نوع خاص را به خانه های عطّرسازی و شرکتهای تولیدکننده سفارش میدهند تا عطرِ مدّنظرشان در شرکتهای بزرگ طرّاحی و تولید شود. عطرها بنام فرد مشهور به بازار عرضه میشوند. شاید بتوان گفت عطرِ افراد مشهور، در اصل یک نوع عطرِ عادّی است. مثالهایی از این برندها بدین شرح میباشد: مَدونا، لیدی گاژ، الیزابِت تیلور، دیوید بکام، آنتونیو باندراس و … .
البته ممکن است کسانی عطر قدیمی (Vintage) و … را از انواع دیگر عطر بشمار آورند. امّا به دلیل تعداد کم این نوع عطرها ما آن را یکی از انواع بشمار نیاوردهایم.
موادِّ اوّلیّه موجود در عطرها از دو منشأ طبیعی و شیمیایی بدست میآیند که ساخت عطر زیبا در عین حال ماندگار، منتشرشونده و باثبات، بدون استفاده از موادِّ اوّلیّه شیمیایی تقریباً غیرممکن است.
استفاده از موادِّ اوّلیّه طبیعی با ریشه گیاهی به دلیل قیمت بالا، (مثل قیمت بالای اسانس روغنی گل رز) سخت بودن فرآیند استحصال آن (مثل شیوه عطرگیری روغنی برای بدست آوردن ابسولوت یاس) و جلوگیری از انقراض گونههای گیاهی (مثل خطر انقراض چوبِ صندلِ شرقِ هند) کاهش یافته است. اسانس روغنی چوب اگَر (عود هندی) گرانترین مادّه اوّلیّه معطّر دنیاست. ابسولوت گل مریم یکی از گرانترین موادِّ اوّلیّه گلبوی طبیعی (حدوداً 7000 پوند انگلیس در هر کیلو) است.
همچنین استفاده از موادِّ اوّلیّه طبیعی با ریشه جانوری بدلیل قیمت بسیار گزاف و جلوگیری از خطر انقراض حیوانات مذکور تقریباً به صفر رسیده است. مشک گرانترین مادّه اوّلیّه طبیعی با منشأ جانوری است.
موادِّ معطّر شیمیایی مورد استفاده در عطرسازی تقریباً فقط از موادِّ آلی تشکیل شدهاند. موادِّ آلی، ترکیبی از عناصر کربن، هیدروژن، معمولاً اکسیژن و برخی مواقع نیتروژن و به ندرت گوگرد یا کلر است. مواد معطّر شیمیایی بصورت صنعتی و بوسیله فعل و انفعالات شیمیایی به دست میآیند. مانند وانیلین، هلیوتروپین، کومارین، ’’فنیل اتیلالکل‘‘، گلکسولاید و … .
مهمترین بخش عطرها که از نظر طرّاحی، سختترین قسمت آن نیز به شمار میآید، موادِّ معطّره آن است. امّا عطرها علاوه بر موادِّ معطّر که حدوداً 20% حجم عطر را تشکیل میدهند، حاوی موادِّ دیگری نیز هستند که نوع مادّه و درصد آن بشرح ذیل میباشد:
عطرهای پایهالکلی به دلیل فرّاریّت بالای الکل، از انتشار بهتری به نسبت عطرهای پایهروغنی برخوردارند. یعنی از فاصله دورتری از منبع آن قابل استشمام میباشند. ولی عطرهای پایه روغنی ماندگاری بیشتری به نسبت عطرهای پایهالکلی دارند.
البته عطرهای پایهآب نیز برای کودکان که پوست حسّاسی دارند و دیگر افراد حسّاس به الکل تولید میشود که بدلیل کارکرد پایین این نوع عطرها و تعداد کم این محصول که به بازار عرضه میشود، نوع پایهآب را در تقسیمبندی خود وارد ننمودهایم.
برای شناسایی انواع عطرها، از نظر درصد خلوصِ موادِّ معطّر، از اسامی عرفی خاصّی استفاده میشود. هرچند این استانداردها دقیقاً مشخّص و احصا نگردیدهاند، امّا بصورت تقریبی میتوان درجة خلوص را از نام انتخاب شده برای عطرها تشخیص داد. عطر بدون حلّال و دیگر مواد را بعضاً ’’روغن عطر‘‘ (Perfume Oil یا Fragrance Oil) که همان عطر 100% خالص است مینامند.
درصد خلوص روی شیشه عطر، معمولاً با عبارت vol نمایش داده میشود. البته این عدد نشان دهنده حجم الکل بکار رفته در عطر میباشد که با کم کردن عدد vol از 100% میتوان درصد تقریبی موادِّ معطّر در عطر را تشخیص داد. مثلاً اگر عدد vol عطری 60% باشد درصد خلوص آن عطر 40% است. پس هرچه عدد vol کمتر باشد غلظت عطر بیشتر است و هرچه غلظت عطر بیشتر باشد، ماندگاری و شدّت رایحه آن افزایش مییابد.
در عطرهای ساخت کشور امارات مشاهده شده عدد vol را پایین نشان میدهند. همچنین ادّعا میکنند عطرشان از نوعِ perfume است ولی ماندگاری آن نشان میدهد این ادّعا صحّت ندارد.
عطرهای ساخته شده توسّط تولیدکنندگان آمریکایی، به نسبت عطرهای تولید شده در کشور فرانسه، از درصد خلوص بالاتری برخوردارند. مثلاً آمریکاییها مایع آرایش (Eau de Toilette) را نزدیک 10% خلوص و فرانسویها همان نوع را با خلوصی نزدیک به 5% تولید مینمایند.
اگر منظور از عطر، آن محصولِ پایه الکلی که بر روی آن کلمة perfume درج شده، (مفهوم مضیّق عطر) عطر به نسبت ادوکلن ماندگاری بیشتری دارد. چون درصد مادّة اوّلیهاش بیشتر است. (درصد خلوص عطر، حدوداً 40 درصد و ادوکلن 10 درصد است) همچنین عطر دارای رایحهای سنگینتر و بیشتر مورد پسند خانمها و ادوکلن سبکتر و تر و تازهتر و بیشتر مورد پسند آقایان است. یکی دیگر از دلایل استفاده از ادوکلن، علاوه بر خوشبو شدن، خنک شدن پوست که در اثر تبخیر الکل آبدار از روی پوست حاصل میشود میباشد.
ممکن است عطری مثلاً با 5 درصد غلظت از عطر دیگری با 15 درصد غلظت، ماندگاری بیشتری داشته باشد. این ماندگاری ممکن است بدلیل استفاده بیشتر از تثبیتکنندهها و نوت پایه باشد. مثلاً در مورد عطر سی.کی.وان یا هر عطر خاصِّ دیگری میتوان به جرات گفت نسخة عطر (perfume) سی.کی.وان از ادوکلن (eau de cologn) سی.کی.وان ماندگاری بیشتری دارد.
برندها برای داشتن قیمتهای متنوّع (که افراد با وضعیّت مالی مختلف بتوانند عطرهایشان را خریداری نمایند) محصولاتشان را با غلظتها و نسخههای متفاوتی به بازار عرضه میکنند. (خانمها عطرهای غلیظتر میپسندند و مردان عطرهای رقیقتر) همچنین در نسخههای غلیظتر از موادِّ اوّلیّه باکیفیّتتر و گرانتر استفاده میشود. در نتیجه قیمت تمام شدة نسخة رقیقتر پایینتر از قیمت تمام شدة نسخة غلیظتر میباشد.
اسانس روغنی پوستِ مرکّبات، بسیار فرّار بوده و بسیار سریع خراب میشوند. در عطرهای کنونی، روغن طبیعی مرکّبات با بیسهای (مجموعهای از موادِّ) شیمیایی که همان بو را دارند جایگزین گردیدهاند. البته هنوز از برخی روغنهای مرکبات استفاده میشود.
حتّی جایی که جایگزینهای شیمیایی استفاده میگردد، برای غنا بخشیدن به عطر، مقدار بسیار کمی موادِّ اوّلیّه طبیعی نیز اضافه میشود تا بتواند خشونت و زنندگی بوی موادِّ صنعتی را کم کند. مثلاً روغن خِس خِس (vetiver) که هنوز هم در عطرها استفاده میشود با vetiveryl acetat که نوع صنعتی آن است همراه میگردد. یا اسانس روغنی میخک (clove) طبیعی همراه با eugenol مصنوعی که رایحة میخک دارد استفاده میشود.
موادِّ اوّلیّه طبیعی، حاوی تعداد بسیار زیادی مادّه در حجم کم هستند که باعث افزایش کیفیّت بویایی عطر میشوند. مثلاً روغن یک گل طبیعی از تقریباً 7 الی 8 مادّه اصلی هرکدام فرضاً به نسبت 10% تشکیل شده ولی در کنار این ساختار بنیادین، تعداد نسبتاً زیادی مادّه (مثلاً حدوداً 400 مادّه) در حجم کم در روغن وجود دارد. پس یک بیس رز مصنوعی که از ترکیب حدوداً 20 مادّه صنعتی درست شده به هیچ وجه نمیتواند از لحاظ کیفیّت بویایی جایگزین روغن طبیعی بشود.