با هم نگاهی به انواع رایحههای عطر و ادکلن میاندازیم:
رایحه رز: بهطورکلی افرادی که این رایحه را میپسندند، بسیار عاشق پیشه بوده و از حس زنانگی بالایی برخوردارند.
رایحه زنبق: رایحهای جادو کننده که نماد پاک دامنی و عفاف است. افرادی که رایحه زنبق را میپسندند، افرادی باجرات محسوب میشوند.
رایحه یاسمن: بوی یاسمن مناسب افرادی است که از اعتمادبهنفس بالا برخوردارند و البته برعکس علاقهمندان به «رز» که بیشتر تمایل به احساسات زنانه را از خود نشان میدهند، دوستداران رایحه یاسمن تمایلات مردانه دارند و این را از نحوه آرایش مو، لباس پوشیدن و طرز گفتارشان میتوان فهمید. حتم داشته باشید بیشتر آدمهای بااراده عطری با رایحه یاسمن را انتخاب میکنند.
رایحه میخک: بویی تند وتیز دارد؛ مثل ادویه
رایحه ریحان: بوی گرم دارد و به یادآوری خاطرات کمک میکند و باعث هماهنگی بین روح و جسم میشود، به همین دلیل صلح و آرامش را به ارمغان میآورد.
رایحه چوب صندل: رایحه شیرین دارد و موردتوجه آقایان بوده و باعث تعادل بین روح و جسم میشود و به کنترل هیجانات درونی نیز کمک میکند.
رایحه نعناع: بوی خنک و تروتازه نعناع باعث جلای مغز میشود. بسیار پرطراوت برای آدمهای عصبی و گرمایی است. برای آدمهایی که حواسپرت هستند جزو بهترین داروهای «آروماتراپی» محسوب میشود.
رایحه ملیسای هندی: عطری بسیار خنک که رایحه لیمو نیز در آن استشمام میشود. به درمان اختلالات عصبی کمک میکند و از تنش و افسردگی میکاهد.
ملیسای هندی عطری خنک در تابستان بهویژه برای آنهایی است که رانندگی میکنند یا پشت میز مینشینند.
رایحه مشک: رایحهای که بیشتر در ادکلنها یافت میشود و حس اعتمادبهنفس را تقویت میکند.
گياهان بعنوان منابع روغنهای اساسی و ترکیبات معطر عمده بشمار می آیند. گياهان این ترکیبات را بخاطر
محافظت از حيوانات گياه خوار و همچنين جذب حشرات گرده افشان توليد میکنند.
گلها: بزرگترین منبع مواد معطر می باشند که شامل گل های سرخ، مریم، ميخك، یاس و ابریشم هستند.
برگها: برگهای نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی و علف خشك
ریشه و ساقه های زیرزمينی: ریشه درخت جوز و زنجبيل
دانه ها: دانه های گشنيز، زیره، کاکائو، هل و بادیان
ميوه ها: ميوه های تمشك، توت فرنگی، سيب، مرکبات، وانيل، فلفل شيرین
روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، کاج و صنوبر
پوست درختان: درخت نعناع
رزین صمغ: رزین بوته کندر، بلسان درخت گل حنا، کاج و صنوبر
منابع حيوانی
مشك: از کيسه آهوی آسيایی گرفته ميشود که مشك سنتزی مصنوعیه علت اقتصادی بودن جایگزین مشك طبيعی شده است.
کاستوریوم: که از کيسه سگ آبی آمریكای شمالی بدست می آید.
عنبر سائل: ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر بدست می آید.
عسل: که از کندوی زنبور عسل بدست می آید منابع مصنوعی
مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانيكی می باشد که از فراورده های نفتی و یا رزین درخت کاج حاصل ميگردد.
مانند کومالين و لينالول
هنوز بسياري از افراد هستند که همچنان فرق بين ادکلن و عطر را نمي دانند و از اين دو لفظ استفاده مي کنند.
بعضي افراد فکر مي کنند، عطر متعلق به خانمها بوده و ادکلن مختص آقايان است يا عطر همان اسانسهايي مي باشد که در شيشه ها ريخته مي شود و ادکلن ها همان عطرهاي برندها هستند.
قبل از هر توضيحي ابتدا موضوع اسانس ها را بايد جدا کردبه عطرهايي که در شيشه ها پر مي شوند و اغلب هم حالتي روغني دارند، اسانس گفته مي شود و اما لفظ اصلي خود عطر يا همان Perfume
عطر در ايران به صورت کلي به تمامي عطرهايي غير از اسانس ها گفته مي شود. بنابراين شما در صورتي که مي خواهيد خريد کنيد و خريدي به غير از اسانس ها داريد، در واقع شما به دنبال عطر هستيد و بايد از کلمه عطر براي خريدتان استفاده نماييد.
همان طور که مي دانيد عطرها از ترکيبات اسانس مواد خام (گياهان، مشک و …) و آب و الکل تشکيل شده اند. تفاوت عطر و ادکلن در ميزان اسانس به کار رفته در آب و الکل درون يک عطر مي باشد.
هر قدر ميزان اسانس به کار رفته در عطر بيشتر باشد اين عطر دوام و ماندگاري بالاتري دارد. لفظ عطر يا همان Perfume به عطري گفته مي شود که حدود 15 تا 25 درصد اسانس در آن به کار رفته باشد و ادکلن يا همان Eau de cologne به نوعي گفته مي شود که حدود 2 تا 5 درصد اسانس در آن به کار رفته و ماندگاري بسيار پاييني دارد.
عطرها از نظر ماندگاري، دوام و ميزان اسانس به کار رفته در آنها، به 6 دسته تقسيم مي شوند.
Perfume
ميزان اسانس به کار رفته 15 تا 25 درصد• Soie de Perfume
اسانس حدود 15 تا 18 درصد• Eau de Perfume
اسانس حدود 8 تا 15 درصد• Eau de Toilette
اسانس 4 تا 10 درصد• Eau de Cologne
اسانس 2 تا 5 درصد Eau de fraiche يا Deodorant
. اسانس کمتر ار 3 درصد که همان اسپري ها هستند.
اگر دنبال ماندگاري بيشتر عطر خود هستيد، عطري را خريداري نماييد که يکي از کلمات
Eau de Perfume
Soie de Perfume
Perfume
روي آنها درج شده باشد.
پس براي خريد يا از همان کلمه عمومي عطر استفاده کنيد و يا به صورت تخصصي يکي از کلمات بالا رو به کار ببريد.
در قرن نوزدهم انقلاب فرانسه ناخواسته باعث شد تا شور و شوق مردم این کشور برای استفاده از عطر کم شود. اما بعد از گذشت چند سال مردم مجددآ جرات پیدا کردند که میل شدیدشان را برای استفاده از کالاهای لوکس از جمله عطر ابراز کنند.
نخستین شکل عطربخور بود که برای اولین بار حدود 4000 سال پیش در بینالنهرین کشف شد. در آن هنگام در مناسک مذهبی صمغها و چوبهای مختلفی سوزانده میشد. هم چنین چوبها و صمغهای خوشبو را در آب و روغن میخیساندند و بدن خود را با آن ماساژ میدادند. هنگام مومیایی مردگان نیز از این عطرها استفاده میشد. بنا به هیروگلیفهای کشف شده عطر در زندگی مصریان نقش مهمی بازی میکرد.
بعد از آن ايرانى ها يكى از قديمى ترين مردمانى بودند كه از عطر و اسانس هاى معطر به صورت تجملاتى استفاده مى كردند.
ايرانى ها روزانه با لوسيون هاى معطر خود را شست وشو مى دادند و در نوشيدنى هايشان از اسانس هاى عطردار استفاده مى كردند. ولى اين تمدن هاى يونان و روم بودند كه عطرسازى را به هنرى واقعى تبديل كردند. هنرى كه اكنون به يكى از صنعت هاى مطرح دنيا تبديل شده است.
قرن ها پیش از این، عطر به عنوان ماده ای برای خوشبو کردن محیط در مراسم مذهبی مصریان سوزانده می شد. در آن زمان استفاده از این مواد خوشبوتنها به آیین ها و تشریفات مذهبی اختصاص داشتند اما به تدریج از این مواد برای ساختن پماد جهت تسکین و درمان زخم های پوستی نیز استفاده شد.
سنت توليد عطر در فرانسه سابقه اى بسيار طولانى دارد.
شهر Grasse از قرن 16 در توليد عطر شهرت فراوانى داشته است. در آن زمان مهاجران ايتاليايى كه در توليد دستكش مهارت داشتند، از اسانس گل هاى منطقه براى معطر كردن دستكش هاى چرمى شان استفاده مى كردند. این شهرمکانی ايده آل براى رشد گل هايى مانند رز ياس و اسطوخودوس است كه مواد اوليه عطرسازى به شمار مى آيند. براى توليد عطر مقادير انبوهى از گل نياز است. براى توليد يك كيلو روغن معطر چهار هزار كيلو گل رز لازم است.
در طول قرن هفدهم استفاده از بوی خوش و عطر کاملا در بین مردم رایج شد. دستکش های معطر در فرانسه به بازار آمد و در سال 1656 بود که اولین صنف سازندگان عطر تاسیس شد.
استفاده از عطر در کشور فرانسه بیش از سایر نقاط جهان به سرعت افزایش پیدا کرد.
(Eau de cologne) ادکلن که در آن زمان ترکیبی بود از گیاهان رزماری نارنج و لیمو موارد استفاده فراوانی داشت که می توان به استفاده از آن برای خوشبو کردن آب حمام خوشبو کردن نوشیدنی ها و شکر بعنوان شستشو دهنده و خوشبو کننده دهان جزئی از مواد سازنده پمادها و … اشاره کرد.
برای اولین بار در قرن هجدهم در فرانسه عطر به صورت مایعی درون بطری های شیشه ای تزیینی به بازار آمد و شیشه های عطر کم کم بین مردم محبوبیت پیدا کردند.