استفاده از عطر یا محصولات آرایشی تقلبی به این معنی است که هیچ تضمینی برای کیفیت ندارید و به راحتی سلامتی خود را به خطر می اندازید. وقتی کالاهای تقلبی میخرید، یعنی از حقوق خود به عنوان مصرفکننده چشمپوشی میکنید. چراکه در صورت معیوب یا ناسالم بودن محصول هیچ تضمینی وجود ندارد و مصرف کننده را در مقابل هر حادثهای بی دفاع میکند.
عطرها و لوازم آرایشی و بهداشتی که به طور غیرقانونی فروخته میشوند، فاقد کنترلهای ایمنی و بهداشتی هستند. یعنی این محصولات در آزمایشگاهها آزمایش نمیشوند و بر خلاف محصولات معتبر، لازم نیست قبل از فروش آنالیز سمشناسی انجام دهند! آنها حتی ممکن است شامل موادی باشند که مجاز از استفاده آن در لوازم آرایشی نیستند، زیرا می تواند منجر به تحریک پوست، واکنش های آلرژیک، جوش و یا خیلی بدتر از این ها شود.
شبکههای جرائم سازمان یافته دههای میلیون یورو از این تجارت زیرزمینی در بازارهای اروپا به جیب میزنند. تجارتی مجرمانهای که به مراتب جریمه و تبعات کمتری نسبت به قاچاق مواد مخدر و یا تجارت جنسی دارد. این وضعیت در حالی اتفاق افتاده است که نمایندگان برندهای مشهور و لوکس عطر بدون توجه به مضرات عطرهای تقلبی برای سلامت مردم، در مقابل این اتفاق سکوت کرده و واکنشی نشان نمیدهند. حتی اگر در مسیر قاچاق به افسرانی مبارزه با قاچاق برنخورند، این سکوت، به معنی ورود راحتتر این عطرها به بازار جهانی است!
ارزش بالای محصولات اورجینال نشان می دهد که خرید و فروش محصولات تقلبی به نقطه اوج خود رسیده است. از سوی دیگر، آگاهی عمومی از خطرات و عواقب استفاده از اقلام تقلبی بسیار کم است. اکثر اقلام مارکدار از کمپانیهای خوب قیمت گزافی دارند، به همین دلیل است که اکثر مردم تمایل دارند به سراغ جایگزینهای ارزان تر و تقلبی بروند که دقیقا شبیه نمونه اصلی هستند. با این حال، آنچه نگران کننده است استفاده از مواد شیمیایی خطرناک و سمی در این محصولات تقلبی است که ممکن است برای مصرف کنندگان کشنده باشد.
مواد تشکیل دهنده عطرها و لوازم آرایشی تقلبی منجر به مسمومیت استنشاقی، سوزش چشم، درماتیت، واکنشهای آلرژیک شدید، آثار روی پوست، حساسیت به نور یا حتی مشکلات جدیتری برای سلامتی در دراز مدت خواهد شد. اکثر عطرهای تقلبی را تا ۵۰ درصد آب تشکیل میدهد، به علاوه اتانول صنعتی یا با کیفیت پایین به عنوان حلال استفاده میشود. برخی از آنها عبارتند از دی اتیلن گلیکول، یک ماده سمی که در محصولات آرایشی و بهداشتی به جز مقادیر بسیار کمی مجاز نیست، و سایر مواد ممنوعه نیز در این محصولات شناسایی شده است.
مقدار کمی از مواد اولیه عطرسازی مانند ژرانیول یا سیترول میتواند فرمول را بپوشاند و مصرف کنندگان را فریب دهد. محصولات تقلبی حاوی فیلترهای UV نیستند، بنابراین ممکن است در زیر نور خورشید واکنش داده و تجزیه شوند و موادی تولید کنند که برای سلامتی خطرناک است. اکثر عطرهای تقلبی حاوی ترکیبات بسیار متفاوتی هستند و ممکن است شامل حلالهای صنعتی یا اجزای سمی یا ممنوعه باشند که در صورت تماس چند ساعته با پوست میتواند مشکلات جدی را ایجاد کنند.
مواد شیمیایی موجود در عطرهای مصنوعی با التهاب پوست و سرطان کبد مرتبط هستند. این به این دلیل است که معمولا عطر روی نواحی حساس مانند مچ دست و گردن اسپری میشود و سپس به پوست نفوذ کرده و وارد بدن میشوند! عطرهای تقلبی معمولا حاوی سطوح بالاتری از متانول هستند، برخلاف آنها عطرهای اصلی معمولا از اتانول در مقادیر کم به عنوان یک حلال ایمن و بیخطر استفاده میکنند. متانول موجود در عطرهای تقلبی به فرمالین تبدیل میشود که میتواند باعث سرطان کبد و همچنین به طور بالقوه باعث سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، معده درد و حتی مشکلات بینایی شود.
علاوه بر این، آزمایشات نشان داده است که اگر مایع عطر تقلبی مستقیما در معرض چشم قرار گیرد، کاربران ممکن است نزدیک بینی یا کوری و همچنین تنگی نفس و مشکلات تنفسی را تجربه کنند. سایر اثرات منفی طولانی مدت این عطرهای تقلبی شامل بیماری های عصبی و درماتیت فوتوکانتکت است. در نتیجه، برای مشتریان مهم است که قبل از استفاده از عطر، سلامت و اصل بودن آن را تشخیص داده و ارزیابی کنند.
در این آشفته بازار، نکته تاسف بار قربانی شدن کودکان به خاطر مضرات عطرهای تقلبی و ازآب گذشته است. در سال ۲۰۱۱ سه دختر نوجوان رومانیایی بین سنین ۱۲ تا ۱۳سال در بیمارستان بعد از مراقبتهای ویژه درمانی جان خود را از دست دادند. آنها پس از استنشاق سم موجود در عطرهای تقلبی دچار مسمومیت شده بودند، که گفته میشود به صورت غیر رسمی در چین تولید و بسته بندی شده باشند. دخترانی که قبل از مرگ، علائمی مثل تهوع و سرگیجه در آنها بروز کرده بود، تنها نمونه کوچکی از دهها مورد مسمومیتی هستند که به خاطر مضرات عطرهای تقلبی در دنیا پدیدار میشود.
افزایش آگاهی مصرف کنندگان و تشویق آنها به اجتناب از محصولات غیراصل برای مبارزه با تکثیر عطرها و لوازم آرایشی تقلبی امری بسیار ضروری است. ما قصد داریم به شما مصرف کنندگان کمک کنیم تا نوع محصولاتی را که میتوانند سلامت و حقوق شما را به خطر بیندازند شناسایی کنید. جزئیاتی ظریفی وجود دارد که میتواند نشان دهد که یک عطر اصل یا تقلبی است. در اینجا چند مورد که باید به آنها توجه کرد را ذکر خواهیم کرد:
محصولات قلابی معمولا قیمتی بسیار پایینتر از کالای اصلی دارند تا توجه مصرف کننده را جلب کنند. عطرهای تقلبی علاوه بر اینترنت، عموما در بازارهای کوچک، فروشندگان خیابانی و کیوسکهای مراکز خرید نیز به فروش میرسند.
نام تجاری که محصول ساختگی سعی در تقلید از آن دارد معمولا با فونت و رنگی متفاوت روی جعبه درج میشود. برای مثال اگر روی شیشه عطر اورجینال، کادری سفید با حواشی مشکی طراحی شده، در عطر تقلبی، آن کار را کوچکتر یا بزرگتر یا حواشی آن را نا منظم خواهید یافت. همچنین ممکن است عطر تقلبی روی برچسب خود به عنوان یک “نسخه محدود” تبلیغ شود، در حالی که شرکت اصلی، محصول خود را به عنوان نسخه محدود برچسب گذاری نکرده باشد!
بسیاری از عطرهای تقلبی در صورت تکان دادن کف میکنند و مدتی به همین شکل باقی میمانند، در حالی که عطرهای واقعی به سختی کف تولید میکنند و کفها به سرعت از بین میروند.
لوله کوچکی که بخشی از مکانیسم اسپری است در عطرهای تقلبی طولانیتر یا ضخیمتر است و در اغلب موارد از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است که از اسپری اصلی جدا خواهد شد.
بطریهای عطر تقلبی اغلب درزهای قابل مشاهده و تیز در شیشه دارند که کاملا برجسته است، این در صورتی است که طراحی شیشه با کیفیت بخشی لاینفک از صنعت عطرسازی و کمپانیهای مشهور است.
منابعی مانند فهرست مواد تشکیل دهنده، بارکد یا شماره دسته ممکن است در عطرهای جعلی وجود نداشته باشد یا اطلاعات ناقصی را ارائه کرده باشد.
راه های تشخیص ارجینال بودن عطر
با در نظر گرفتن چند نکتهای که در ادامه به آنها اشاره میکنیم؛ میتوانید عطر اورجینال را از نوع غیراصل آن تشخیص دهید. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.
عطرهای واقعی دارای شماره سریال و بارکد در انتهای جعبه و همچنین روی بطری عطر هستند که در عطرهای تقلبی چنین بارکدی را نخواهید یافت. بررسی بارکد عطر اولین کاری است که پس از خرید یک عطر جدید باید انجام دهید. لطفاً توجه داشته باشید که شماره سریال باید هم روی جعبه و هم روی بطری درج شده و باهم مطابقت داشته باشد. مطمئن شوید که شماره سریال روی جعبه چسبانده نشده باشد، زیرا این هم میتواند یکی از نشانههای یک عطر تقلبی باشد. همیشه قبل از خرید عطر، کد را و همچنین کد تاریخ تولید را که روی جعبه چاپ میشود بررسی کنید تا اصالت عطر را مشخص کنید.
برای جلوگیری از برخی مشکلات قانونی، تولیدکنندگان معمولا برای عطرهای تکراری تغییر جزئی در بسته بندی، طرح یا فونت عطر اضافه میکنند. همیشه قبل از خرید محصولی خاص، در مورد طراحی و ظاهر آن تحقیق کنید. ابتدا بطری و طراحی آن را با نمونه اصلی مقایسه کنید زیرا به شما کمک میکند تا اصل بودن عطر را بررسی کنید.
عطرهای اصل و اورجینال دارای سلفون شفافی هستند که دور جعبه آنها پیچیده شده است. در حالی که عطرهای تقلبی چنین پوششی ندارند. به خاطر داشته باشید که بسته بندی سلفون شفاف نقش مهمی در تشخیص واقعی از تقلبی ایفا میکند، زیرا بیانگر اصالت سازنده خواهد بود. اگر میخواهید اصل بودن عطری را مورد بررسی قرار دهید، به بسته بندی آن توجه کنید. این روش میتواند به شما کمک کند تا عطر تقلبی را خیلی سریع تشخیص دهید.
یکی دیگر از تفاوتهای فاحش در جنس تقلبی و اصل، مخصوصا در عطرها، اشتباهات املایی کلمات است! احتمالا در همان ابتدا میتوانید استباهات املایی عطرهای تقلبی را تشخیص دهید. این اشتباهات اغلب یک تغییر جزئی از یک E یا A یا هر حرف دیگری در اسم برند و یا اسم عطر است، که ممکن است در نگاه اول خیلی قابل تشخیص نباشند. اما با کمی دقت میتوانید به راحتی آنها را تشخیص دهید. اگر میخواهید خیلی سریع اصل بودن عطر را مورد بررسی قرار دهید، همیشه به املا کلمات درج شده دقت کنید.
بلا استثنا در عطرهای اورجینال یک مقوا در داخل جعبه دارد تا در هنگام جابجایی از آسیبهای وارد شده به بطری و شکستن آن جلوگیری کند. اما جعلیها هرگز روی چنین جزئیاتی تمرکز نمیکنند.
هر چقدر هم خوب خوب تقلب و جعل کنند، متقلبها هرگز نمیتوانند دقیقاً نسخه اصلی را تکرار و ارائه کنند. رنگ عطر یک شاخص بزرگ است که در مقایسه با نمونه اصلی، یا خیلی روشن یا خیلی تاریک خواهد بود.
این هم یکی دیگر از راههای آسان تشخیص اورجینال یا فیک بودن عطر است، زیرا تفاوت رایحه، نتها و یا بیش از اندازه تند و الکلی بودن عطر میتواند اولین چیزی باشد که بین تقلبی و واقعی تشخیص داده میشود.
درب بطری عطر نقش بسزایی در اصل یا تقلبی بوئن آن دارد. عطرهای اورجینال یک درپوش محکم و با کیفیت با مهر و موم خوب دارند در حالی که درپوش عطرهای تقلبی به راحتی شکسته میشوند و کیفیت بسیار پایینی دارد.
صنعت عطرسازی و لوازم آرایشی اسپانیا، سالانه ۱۶ درصد از فروش خود را به دلیل استقبال مردم از محصولات تقلبی از دست میدهد، یعنی ضرری نزدیک به یک میلیارد یورو در سال. این ضررها به این معنی است که اسپانیا دومین کشور در اتحادیه اروپا است که از نظر تأثیر تقلبی بر این بخش آسیب دیده است. کالاهای تقلبی تاثیرات بدی بر روی مشاغل و اقتصاد کشور میگذارند، برای مثال صنعت عطرسازی و لوازم آرایشی اسپانیا سالانه ۸۰۰۰ شغل را از دست میدهد.
تجارت کالاهای جعلی به اقتصاد زیرزمینی کمک میکند، به پولشویی و شبکههای غیرقانونی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، اشتغال غیرقانونی و استثمار کارگران و حتی به قاچاق انسان نیز کمک میکند. جعل کنندگان از ویروسی بودن اینترنت سوء استفاده میکنند، اعتبار برندها را تضعیف میکنند و ترافیک آنها را میدزدند و بدین صورت فروش برندهای قانونی را کاهش میدهند. جالب است بدانید که در صنعت عطرسازی و آرایشی و بهداشتی، ۵۰ درصد از فروش محصولات تقلبی در شبکههای اجتماعی صورت میگیرد.