در حال حاضر که مشغول مطالعه این مقاله هستید، شما ایدهای عالی برای شروع یک کسب و کار را در دست دارید. پس برای برداشتن قدم بعدی آمادهاید. پروژه راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن چیزی فراتر از ثبت آن در مراکز رسمی است. این مراحل تأسیس مغازه عطر و ادکلن تضمین میکند که کسب و کار جدید شما به خوبی برنامه ریزی شود، به درستی ثبت گردد و از نظر قانونی هیچ منعی نداشته باشد.
همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح تجاری به شما کمک میکند تا ویژگیهای کسب و کار خود را ترسیم کرده و برخی ناشناختهها را کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در نظر گرفته شود عبارتاند از:
پاسخ به این سؤال در بسیاری از سطوح دشوار است. سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه عطر و ادکلن فروشی به مکان راه اندازی فروشگاه، اندازه، شرایط اجاره، میزان موجودی شما دارد. اینکه از کدام برندهای خارجی برای پرکردن قفسههای مغازه خود استفاده میکنید یا برند عطرها متعلق به خودتان است، نیز در میزان سرمایه اولیه شما مؤثر است.
قیمت وسایل و تجهیزات عطر فروشی چقدر است؟ از یک فروشگاه عطر دیدن کنید و لیستی از هر آن چیزی که برای پر کردن فضای خالی مغازهتان نیاز دارید تهیه کنید. این وسایل خیلی بیشتر از آن چیزی است که شما فکر کنید. اجاره مغازه و موجودی عطرهای فروشگاه دو گزینه تأثیر گذار بر هزینههای ثابت شما خواهند بود. بخش بسیار زیادی از سرمایه اولیه شما باید صرف خرید عطر و ادکلن شود. این سرمایه میتواند چیزی حدود 50 تا 70 میلیون تومان باشد. هزینههای بزرگ بعدی مربوط به هزینه نیروی کار یا اجاره مغازه است که این مقدار بسته به اندازه مغازه عطرفروشی شما متغیر است.
هزینههای راه اندازی مغازه ادکلن فروشی شما به پاسخ همه سؤالات بالا بستگی دارد. اما تقریباً برای هر فرد با هر بودجهای جایی در صنعت عطر فروشی وجود دارد. با مشورت و استفاده از تجربیات افراد کارکشته در زمینه راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن، میتوان سرمایه اولیه عطر فروشی را 500 میلیون تومان برآورد کرد. اما بطور کلی جزئیات هزینههای موردنیاز برای راه اندازی مغازه عطر فروشی به شرح زیر است:
شما باید بخش قابل توجهی از بودجه خود را برای حقوق و دستمزد خدمه فروش، طراحی و تحویل خود در نظر بگیرید. هزینه آب و گاز و برق نیز جز هزینههای ثابت عطر فروشی هستند. گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل بسیار پیچیده و زمانگیر است و همچنین ممکن است خطاهای محاسباتی نیز رخ دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت این فرایند یاری مینماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک میکند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کمترین زمان تعریف کرده و انجام دهید و امکان نگهداری آنها را برای ماههای بعد داشته باشید.
بدیهی است که اگر بخواهیم تمامی عطرها با برندهای معروف را برای مغازه عطر فروشی خود خریداری کنیم، به سرمایه بالایی نیاز داریم. پس بهتر است پرفروشترین و شناخته شدهترین عطرها را برای مغازه خود خریداری کنید .مثلاً برندهایی مثل ایفوریا، وان میلیون، دانهیل، شالیز و… از جمله عطرهای معروفی هستند که مشتریان زیادی را به همراه میآورند و اگر هم کسی استفاده نکرده باشد به پیشنهاد شما خریداری میکند.
یکی از اولین اقداماتی که باید قبل از راه اندازی مغازه عطرفروشی انجام دهید،خرید محصولات پر فروش است. این محصولات قرار است قفسههای خالی مغازه شما را پر کنند. اما بهتر است چه محصولاتی را در فروشگاه عطر و ادکلن خود بفروشید؟
بهتر است قبل از خرید عطر و ادکلن برای فروشگاه خود، انواع عطرها را بشناسید:
چه نوع افرادی عطر میخرند؟ هر فردی که به رایحه خاصی از عطر علاقه دارد می تواند خریدار عطر های مغازه شما باشد. تنوع شخصیت مشتری ها نیز در خرید آنها تاثیر گذار است. گاهی شخصیت افراد در طی زمان تغییر میکند و به طبع آن رایحه عطرشان نیز تغییر خواهد کرد، اما بهطورکلی افراد بین 18 تا 29 سال از طرفداران اصلی عطر و ادکلن هستند که عموم این افراد را خانمها تشکیل میدهند.
یکی از اولین سؤالهایی که در هنگام راه اندازی مغازه عطر و ادکلن فروشی برای کارآفرینان مطرح میشود این است که آیا این شغل درآمد خوبی دارد ؟ میتوان از این راه به سود خوبی رسید؟ جواب این سؤال قطعاً بله است. سود فروش عطر و ادکلن و محصولات مشابه بسته به نوع محصول که ایرانی است یا خارجی، از ۵۰ درصد شروع میشود و تا بالای ۱۰۰ درصد هم میرسد. پس اگر شما هم با روش های تبلیغاتی پر بازده مشتریان خود را افزایش دهید، به درآمدهای میلیونی در روز خواهید رسید. به طور کلی، درآمد تقریبی فروشگاه عطر و ادکلن روزانه بین 700 هزار تومان تا 5 میلیون تومان خواهد بود.
حاشیه سود در فروشگاه عطر و ادکلن تا سقف 90 درصد هم میرود.
اولین راه مؤثر برای رشد کسب و کار عطر و ادکلن، تبلیغات است. تبلیغ مغازه عطر فروشی خود، بهترین راه افزایش سودآوری است. سرمایه گذاری زمان و پول در تبلیغات میتواند برند شما را مطرحتر کند. از طریق تبلیغات آنلاین، مطمئن میشوید که کسب و کار شما به مشتریان سراسر جهان نشان داده میشود.
برای رسانه آفلاین، میتوانید آگهیها و بروشورهایی را با اطلاعات عطرهای موجود در مغازه خود چاپ کنید. انتشار آگهی فروشگاه عطر و ادکلن در روزنامه یا اجرای تیزر تبلیغاتی آن در تلویزیون نیز میتواند مؤثر باشد.
داشتن یک وب سایت زیبا که عطرهای شما را به نمایش میگذارد، کاری بسیار حیاتی است. فردی را برای طراحی و مدیریت وب سایت خود استخدام کنید.شرکتهای بزرگی که به صورت تجاری عطر میفروشند، وبسایتهای جذابی برای نمایش محصولات خود دارند. یک وب سایت نه تنها کالای شما را به طور مؤثر تبلیغ میکند، بلکه اجازه میدهد اطلاعات به راحتی در دسترس مشتریان قرار گیرد.
یک وب سایت همچنین فرایند سفارش محصولات را آسانتر میکند. وب سایت عطر فروشی باعث افزایش تعداد مشتریان شده و به رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد.
یکی دیگر از راههای بسیار مؤثر برای راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن موفق، استفاده از رسانههای اجتماعی است. رسانههای اجتماعی میتوانند شما را در رشد تصاعدی کسب و کارتان همراهی کنند. تقریباً 3.5 میلیارد نفر در رسانههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام وجود دارند که تعداد آنها به سرعت در حال افزایش است.
پس از ایجاد کاربری در رسانههای اجتماعی، سعی کنید در تولید محتوا برای دنبال کنندگانتان ثابت قدم باشید. اطلاعات لازم درباره انواع عطر و ادکلن را به فالوورهای خود بدهید و سعی کنید با آنها رو راست باشید.
به قول بیل گیتس ” محتوا پادشاه است “. نوشتن مقالات آموزنده در مورد عطرهای جدید، توصیهها و موارد عجیب و غریب جدید بکار برده شده در عطرها و غیره میتواند در ذهن بسیاری جرقه بزند و آنها را به سمت خرید از فروشگاه شما سوق دهد. این نه تنها به عنوان راهنما به مشتریان کمک میکند، بلکه مشتریان جدیدی را نیز برای شما به ارمغان میآورد.
همه افرادعاشق تخفیفها و معاملات ویژه هستند. ارائه تخفیف نه تنها مشتریان قدیمی شما را به برند شما وفادار نگه میدارد، بلکه مشتریان جدید را نیز جذب میکند. بهتر است این تخفیفات را برای تعطیلات ویژه و اعیاد در نظر بگیرید.
یکی دیگر از راههای مؤثر برای رشد کسب و کار عطر و ادکلن، استفاده از تأییدیه افراد مشهور است.مردم دوست دارند به تبلیغات شفاهی اعتماد کنند، به خصوص اگر از افراد مشهور مورد علاقه آنها درباره عطری صحبت کند. سعی کنید عطرهای مارک و اصل را برای مغازه خود خریداری کنید که معمولاً توسط بازیگران، مدلها یا خوانندگان مشهور تأیید میشود.
عطرهای اصل و با کیفیت اغلب به دلیل تقاضای زیاد فروخته میشوند و به کسب و کار شما سود میبخشند. هنگامی که مردم یک خرید عالی از فروشگاه شما داشته باشند، شما را به عنوان یک فروشنده معتبر میبینند و به دوستانشان هم معرفی میکنند.
قبل از راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن باید بدانید که انتخاب نام مناسب بسیار مهم و چالشبرانگیز است.هنگام راه اندازی عطرفروشی و ثبت آن، توصیه میکنیم نامی انتخاب کنید که در پلتفرمهای زیر موجود بوده و کسی آن را انتخاب نکرده باشد:
امروزه تهیه و ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت و هر نوع معافیت و مشوق مالیاتی (در صورت وجود) اجباری است. مراحل ثبت نام مالیاتی بر اساس رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی به صورت تمام الکترونیکی بوده و نیاز به حضور فیزیکی در ادارات مالیاتی ندارد. کلیه مراحل ثبت نام مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام میشود. مراحل مربوطه به شرح زیر میباشد:
در هنگام راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن، باز کردن حسابهای بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از داراییهای شخصی ضروری است. هنگامی که حسابهای شخصی و تجاری شما با هم ترکیب میشوند، داراییهای شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیاء با ارزش) در صورت شکایت از عطر فروشی شما در معرض خطر قرار میگیرند.
ثبت مخارج مختلف و منابع درآمد برای درک عملکرد مالی کسب و کار شما بسیار مهم است. نگه داشتن حسابهای دقیق به کمک انواع نرم افزار حسابداری، محاسبات مالیاتی سالانه شما را بسیار ساده میکند. با نرم افزار حسابداری عطر و ادکلن محک میتوانید بدون محدودیت محصولات متنوع با دستهبندی مختلف تعریف کرده و به هر یک قیمتهای متفاوت اختصاص دهید. شما میتوانید مشتریان را گروه بندی کنید، اطلاعات مربوط به هر مشتری را ثبت، ویرایش و حذف نموده و نیز اشتراک ایجاد کنید. همچنین میتوانید سریع و راحت، برای چند مشتری به طور همزمان فاکتور صادر کنید. حتی امکان سفارشیسازی و افزودن هزینه ارسال، حق سرویس، مالیات و… را نیز به فیش فاکتور خواهید داشت.
عدم دریافت مجوز عطر فروشی میتواند منجر به جریمههای سنگین شود یا حتی باعث تعطیلی کسب و کار شما گردد. پس در همان مراحل اولیه اطلاع از نحوه راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید.
برای دریافت مجوز فروش عطر و ادکلن از اتحادیه میبایست مراحل زیر را دنبال کنید:
افرادی که عاشق عطر و ادکلن و رایحههای خوب هستند برای راه اندازی مغازه عطر فروشی بهترین گزینهاند. خرید و فروش عطر معمولاً روحیهای هنری را میطلبد. مشتریان معمولاً به صورت حضوری خرید میکنند و شما باید مهارت بازاریابی و تشویق آنها به خرید عطر را داشته باشید.