ورساچه یا ورساچی (Versace) شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی است، که به خانه ورساچه نیز شهرت دارد. امروزه برند ورساچه برندی است، که محبوبترین سلبریتیهای هالیوودی و معروفترین سلبریتیهای دنیا، با افتخار انواع محصولات آن را از گردنبند و لباس گرفته تا کیف و کفش و عطر ورساچهو محصولات آرایشی مورد استفاده قرار میدهند.
برند ورساچه، یکی از برترین برندهای حوزه مد و پوشاک، به شمار میرود. این برند در سال ۱۹۷۸ توسط فردی به نام جیانی ورساچه (Gianni Versace) تاسیس شد. در حال حاضر ارزش کلی برند ورساچه تقریبا ۵/۵ میلیارد دلار است.درآمد سالانه شرکت ورساچه حدود یک میلیارد دلار است. ورساچه یکی از سودآورترین برندهای سبک زندگی در دنیا به شمار میرود. محصولات این برند به خاطر داشتن تزئینات جذاب و چاپ بسیار باکیفیت مشهور شده است.
لباسهای نیمه رسمی و لباسهای شب ورساچه بسیار چشمگیر و شگفتانگیز است. این برند تا کنون انواع بسیار زیاد و جدیدی از پوشاک را به بازار مد دنیا معرفی کرده است.امروزه، برند ایتالیایی ورساچه هشتمین رتبه را در فهرست برترین برندهای دنیا به خود اختصاص داده است. اگر دوست دارید، درباره جزئیات این برند، از ابتدای شکلگیری تا به امروز اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
جیانی ورساچه در دوم دسامبر سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. او به سبب آن که مادرش خیاط بود، از همان دوران کودکی ذهن و ناخودآگاه جیانی درگیر لباس و مسائل مربوط به لباس شد. او حتی در همان دوران کودکی یک دوره کارآموزی را در کنار مادر خود گذراند و بعدها، یعنی در اوایل جوانی فعالیت خود را به عنوان یک طراح فریلنسر و آزاد آغاز کرد.
جیانی در ۲۵ سالگی تصمیم به ایجاد کلکسیون لباس گرفت. او اقدام به ایجاد کلکسیونهایی به نام prêt-à-porter برای خانههای مد آن زمان، از Genny گرفته تا Complice و Callaghan کرد. وی در نهایت در سال ۱۹۷۸ به میلان مهاجرت کرد و در آنجا برند ورساچه را پایه گذاری کرد. پس از مستقر شدن در این شهر خواهر و برادر خود دوناتلا و سانتو را به میلان آورد تا در امور کارهای برند وی به او کمک کنند. سانتو به مدیریت بخش مالی برند ورساچه مشغول شد درحالی که دوناتلا به جیانی در امور طراحی کمک می کرد.
جیانی فردی جسور و در عین حال بسیار با هوش بود و به همین دلیل، مدام برای به چالش کشیدن مرزهای صنعت مد تلاش میکرد و طرحهای جدید ارائه میداد. مدت زمان زیادی طول نکشید، که جیانی خلاق هنرهای بینظیرش در دنیای مد دیده شد و مورد پسند، استقبال، تشویق و ستایش همه علاقمندان، متخصصان و منتقدان این حوزه قرار گرفت.
اولین بوتیک ورساچه در سال ۱۹۷۸ بازگشایی شد و در همین راستا، جیانی در سال ۱۹۸۲ کلکسیونهای زنانه پاییزه و زمستانهاش را به نمایش گذاشت و این کالکشنها به قدری چشمگیر بود، که او را برنده جایزههای Cutty Sark و Golden Eye کرد. جیانی هنر تئاتر را بسیار دوست داشت و به دلیل همین علاقه به تئاتر بود که درصدد تعامل با آن برآمد.
تعامل با تئاتر بر زندگی جیانی ورساچه تأثیر مثبتی گذاشت و در واقع تبدیل به یکی از عوامل مهم و اثرگذار در پیشرفت او و برندش شد. با همه اینها، انگار موفقیت در هر شرایطی منتظر جیانی بود، هر روز که از عمر ورساچه میگذشت، بر موفقیتهای او افزوده میشد.
لباسهای شگفتانگیز و تماشایی او که ساعتهای زیادی را برای طراحیشان صرف میکرد، در سراسر جهان و در مراسمهای مهم و متعددی به نمایش درمیآمدند و مورد استقبال همه مردم، علاقمندان به صنعت مد و منتقدان این حوزه واقع میشدند. از جمله مراسمهای ورساچه که چشم جهانیان را به سمت خود جلب کرد، باید به مراسم «Don Pasqale» و «Dionysos» در سال ۱۹۸۴، مراسم «Leda and the Swan» در سال ۱۹۸۷ و مراسم «Doktor Faust» در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد.
موضوع جالب آن است، که جیانی ورساچه در همین دوران، در سال ۱۹۸۵، موفق به دریافت جایزهی نقاب نقرهای (Maschera d’Argento) برای همکاریاش با تئاتر شد و در سال ۱۹۸۸ از سوی هیئت ژوری جایزه «Cutty Sark» را به عنوان خلاقترین طراح جهان دریافت کرد.
موفقیتهای جیانی بیپایان بود و تمامی نداشت. ۵ سال پس از این ماجرا، شورای طراحان مد آمریکا جایزه اسکار مدِ آمریکا را به او اهدا کرد و حتی از سوی رییس جمهورهای ایتالیا و فرانسه نیز مورد تقدیر قرار گرفت. سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۴، از جمله سالهای خوش زندگی جیانی بود و موفقیتهای بسیاری در این سال نصیب او شد.
او توانست در سال ۱۹۹۴ بوتیک ورساچه را در خیابانی مشهوری به نام Kurfürstendamm در آلمان افتتاح کند و با طراحی لباس مشکی معروفش که به «لباس مشکی ورساچه» شناخته شده بود، شهرت جهانی بالایی کسب کند و از آنجا بود که چشمها را به سمت خود خیره کرد.
در سپتامبر همان سال نیز نمایشگاه ورساچه در Kunstgewerbemuseum برگزار شد. مهمتر از همه او توانست نسخه انگلیسی کتابش، یعنی «Vanitas – Ricami e Decori – Decori e Ricami»را نیز به چاپ برساند. با کمک ناشر و البته چند تن دیگر، جیانی سه جلد دیگر از کتابهایش را منتشر کرد.
همان طور که اشاره کردیم، این برند در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و اولین خانه ورساچه افتتاح شد. روند و سیر پیشرفت این برند بسیار خوب بود و خبر از آینده روشن این برند محبوب تولید پوشاک میداد. در همان سالهای آغازین و خصوصاً سالهای دهه ۸۰، جیانی موفقیتهای بسیاری را برای برند ورساچه در زمینهی لباس ایجاد کرد، به گونهای که علاوه بر جوایز متعددی که برای این برند در نظر گرفته میشد، مردم نیز در سراسر جهان روی بسیار خوشی به لباسهای این برند نشان میدادند.
جایزه چشم های طلایی به دلیل طراحی برتر لباس سال نیز از جمله این افتخارات می باشد. برند ورساچه پس از مشاهده استقبال بسیار خوب مردم از محصولات اش و عاید شدن سود بیشتر از بازار، فعالیت خود را علاوه بر حوزه تولید پوشاک، در حوزه تولید عطر و ادکلن نیز گسترش داد. ورساچه در این حوزه نیز بسیار موفق بود و پس از مدتی کوتاه توانست به یکی از بهترین تولید کنندگان عطر و ادکلن در سطح جهانی تبدیل شود.
برند ورساچه با مرگ جیانی به کجا رسید؟
مرگ جیانی ورساچه
در سال ۱۹۹۷ خبری که میتوانست برای چند روز دنیای مد و پوشاک را در حیرت فرو ببرد و نوسانی در سهام شرکتها مطرح مد دنیا به وجود بیاورد، خبر درگذشت جیانی ورساچه در ۵۰ سالگی بود. خبر مرگ مشکوک جیانی ورساچه به سرعت در بین مردم پیچید.
گفته میشود، که پلیس تا کنون متهم این قتل را به طور قطعی پیدا نکرده است، اما تردیدهایی هم راجع به اینکه پلیس ایتالیا نمیخواهد اطلاعاتی در این خصوص انتشار بدهد، وجود دارد. همین موضوع، باعث ایجاد گمانه زنیهایی درباره مرگ جیانی ورساچه شده است.
در واقع، جیانی در سال ۱۹۹۷ زمانی که از ورزش صبحگاهی به خانه بازمی گشت، در میامی فلوریدا مورد اصابت گلوله یک قاتل سریالی قرار گرفت. این قاتل سریالی، پیش از جیانی ۵ نفر دیگر را کشته بود. پلیس فلوریدا اعلام کرد، که هیچ وقت انگیزه این قاتل را از قتل جیانی ورساچه متوجه نشده است، زیرا قاتل او، ۸ روز بعد، توسط همان تفنگی که با آن به جیانی شلیک کرده بود، خود را در قایقش کشت و به این ترتیب، همه رمز و رازهای قتل جیانی را سر به مهر باقی گذاشت.
پس از مرگ جیانی، میراث برند ورساچه برای خواهر، برادر و خواهرزاده اش باقی ماند. با مرگ او، خواهرش، دوناتلا ورساچه، مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت و توانست موفقیتهای برادر خود را ادامه دهد.
پس از مرگ جیانی در سال ۱۹۹۷ سانتو به سمت مدیر اجرایی این برند منتخب شد و دوناتلا مدیریت بخش طراحی را به عهده گرفت. دوناتلا ورساچه (Donatella Versace) خواهر جیانی در سال ۱۹۵۵ در ایتالیا به دنیا آمد و با دو شخصیت تأثیرگذار در دنیای مد بزرگ شد.
مادرش یک دوزنده لباس مجلسی و برادر بزرگترش، جیانی یک طراح در حال رشد بود. او در اواخر دهه هفتاد همکاری با برادرش را به عنوان مشاور و راهنما در خانه مد ورساچه آغاز کرد. در اواخر دهه هشتاد او کار طراحی برای ورساچه را کلید زد و پس از مرگ جیانی، او مدیر گروه ورساچه شد.
دوناتلا در واقع ته تغاری خانواده و بسیار لوس و به گفته میشود خوشتیپترین بچه در شهر بود. او در ورساچه به عنوان یک دختر نوجوانی که موهای بلوند صافی داشت و همیشه خط چشمی پررنگ و مشکی استفاده میکرد، شروع به گسترش استایل شخصی منحصر به فرد خود کرد.
او بسیار به برادر بزرگترش جیانی نزدیک بود. جیانی عصرها او را بیرون میبرد و برایش لباس میخرید. دوناتلا وارد دانشگاهی در فلورانس شد، اما در نهایت برای همکاری با جیانی و همراهی او در کسب و کار پوشاک ورساچه دانشگاه را ترک کرد.
وقتی جیانی ورساچه شرکت مد خودش را در میلان در سال ۱۹۷۸ تأسیس کرد، دوناتلا در کنارش بود. برادرشان سانتو هم بخشی از کسب و کار را در دست گرفته بود. ورساچه در مورد طراحیهای خود به دوناتلا اطمینان داشت و دوناتلا نقش تعیین کننده و مهمی در طراحی بسیاری از فشن شوهای ورساچه و کمپینهای تبلیغاتی این شرکت ایفا میکرد.
دوناتلا ورساچه توانست کمی از روح راک اند رول و حضور سلبریتیها را به خط تولید محصولات ورساچه تزریق کند. او همچنین طراح اصلی خط تولید محصولات ورسوس بود. هیچ چیز حتی ابتلا به سرطان نیز نتوانست اشتیاق دوناتلا را برای طراحی و کار کمرنگ کند. او حتی در اواسط دهه ۹۰ بعد از ابتلا به سرطان، چیزهای بیشتری از کسب و کار دستش آمد.
در سایه بیماری اخیر ورساچه بازماندگان ورساچه به نقشه تعیین جانشین بیشتر پرداختند و خود را برای آینده آماده کردند. وقتی دوناتلا توانست سرطان را شکست دهد، برادرش جلو درب منزل خود در میامی فلوریدا به ضرب گلوله کشته شد. دوناتلا از مرگ برادر بسیار متاثر شد. دختر او الگرا ۵۰ درصد از سهام شرکت را به ارث برد.
چند روز بعد از مرگ جیانی، دوناتلا بهعنوان مدیر جدید ورساچه معرفی شد تا جان تازهای به خط تولید محصولات ورساچه ببخشد. در سال ۲۰۰۹ او کریستوفر کین (Christopher Kane) را به سمت طراح خط تولید ورسوس برگزید و تحولی عظیم به برند بخشید.
دوناتلا همچنان با طراحان تازهای در این خط تولید همکاری کرد و خط تولید آتلیه ورساچه را دوباره احیا و برند ورساچه را به ستارهای در آسمان مد تبدیل کرد. امروزه، ورساچه رنگین کمانی از محصولات لوکس گوناگون را تولید میکند.فرقی ندارد که آن چیز وسایل خانه باشد یا عطر، پوشاک یا مبلمان، ورساچه در همگی حرفی برای گفتن دارد. این شرکت همچنان صاحب دو هتل است. دوناتلا ورساچه حالا قهرمان و ایده آل هنری بسیاری از زنان هنرمند است.
لوگو اصلی ورساچه طرحی از سر مدوسا است. در افسانه های یونان «مدوسا» زنی بود که پس از رنجاندن خدایان به یک عجوزه تبدیل شد. او در معبد آفرودیت توسط خدایی به نام پوزیدون (Posidon) اغوا شد و پس از آن موهایش که زیباترین قسمت آفرینش او بود به مارهایی تبدیل شد و هر کس به او نگاه می کرد به سنگ تبدیل میشد.
شاید این موضوع سمبل جالبی برای انتخاب یک کمپانی مرتبط با مد نباشد، به خصوص با یادآوری نگاهی که به سنگ شدن منجر میشود. اما جیانی ورساچه به ادبیات و افسانههای کلاسیک شیفتگی خاصی داشت و به دلیل تعاریف از زیبایی اولیه مدوسا بود که این شکل را برای لوگو انتخاب کرد.
حاشیههایی که دور تا دور نشان تجاری ورساچه دیده میشود، به گردونه مهر یا چلیپا شبیه است. این نشانه در معماری و اماکن تاریخی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر و در معابد سایر ادیان نیز دیده شده است. اعتقاد به گردونه مهر به یک سری باورهای مهرستایی باز میگردد، که به خورشید اشاره دارد. گرایش و نگاه به این نماد از چرخش زندگی بر اساس چرخش خورشید خبر میدهد.
در دنیای مد جهان، چند نکته جالب درباره برند ورساچه وجود دارد، که دانستن آنها خالی از لطف نیست. در واقع، برند ورساچه در عطر برند بسیار مطرحی در دنیا به شمار میرود و دانستن حقایق مختلف آن در طول دورانهای مختلف از ابتدای شکلگیری تا به امروز، میتواند بسیار جالب و هیجانانگیز باشد.
ورساچه، اولین برندی بود که به طور اختصاصی برای سلبریتیهای حوزه موسیقی، لباس طراحی میکرد. از آنجایی که جیانی ورساچه یک چهره شاخص بینالمللی بود و با پرنسس دایانا، نایومی کمپل، سر و مدونا دوست بود،بنابراین به طور مداوم برایشان لباس طراحی میکرد. برند ورساچه همچنین به طور مداوم با ستارههای موسیقی مانند مایکل جکسون و بروس اسپرینگستین همکاری داشت. علاوه بر اینها، لباسهای مخصوص استیج التون جان نیز، طراحی شخص جیانی ورساچه بود.
نکته جالب دیگر درباره این برند، آن است که هتلهای پلاتزوی ورساچه، اولین هتلها با مالکیت یک برند مد در دنیا هستند. برند ورساچه در سال ۱۹۹۷ تصمیم به طراحی هتل گرفت و اولین هتل خود را در سال ۲۰۰۰ در استرالیا افتتاح کرد. پس از آنکه سهام کمپانی فروخته شد، این کمپانی هتلهای دیگری را در دوبی و ماکائو راهاندازی کرد.
همچنین ورساچه به عنوان یک برند مد با کمپانیهای بزرگ لامبورگینی و اچ اند ام همکاری داشته است. از دیگر همکاریهای برند ورساچه میتوان به همکاری آن با یک شرکت هلیکوپترسازی اشاره کرد. این موضوع نشان میدهد که برند ورساچه تنها با برندهای لوکس همکاری نمیکرد.
مثلا ورساچه برای برند اچ اند ام کالکشنی در سال ۲۰۱۱ طراحی کرد که به دور از تجملات همیشگیاش بود و این کلکسیون لباس تنها در ۳۰ دقیقه به فروش کامل رسید. تقاضا برای خرید اجناس این کالکشن به قدری زیاد بود و صفهای خرید آن قدر طولانی بود که برای مثال در شعب لندن هر فرد تنها ۱۰ دقیقه وقت برای خرید داشت.
جالب است بدانید، که جیانی ورساچه در خانه میامی خود در فلوریدا، سنگ توالتی به قیمت ۱۰ هزار دلار داشت. این سرویس بهداشتی از لوکسترین سرویسهای بهداشتی دنیا به شمار میرود و تنها ۳ نمونه از آن در دنیا وجود دارد. جیانی آن قدر ثروت داشت که هنگام خرید خانه خود در میامی، هتل مجاور آن را با قیمت ۴ میلیون دلار خریداری کرد. او مهمانیهای لوکس شبانهاش را در این هتل برگزار میکرد.