حس نوستالژیک احساس بسیار فوقالعادهای است، بهخصوص وقتی که به عطر و روایح متصل باشد! آن احساس بسیار گرم و مبهمی که وقتی رایحهای را استشمام میکنید، خاطرات آشنایی در گذشته را تداعی میکند. اکثر افراد با تمام وجود این احساس را در آغوش میگیرند و قدمی به عقب برمیدارند تا به روایح دهه پرنوسان 50، رنج و شادی دهه 60 و دهه 70 نگاه کنند.
اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به سبک کلاسیک در هر زمینهای از جمله فشن، طراحی لباس، طراحی داخلی منزل، بناها و… علاقمندید، حتما به روایح کلاسیک نیز علاقه خواهید داشت. شاید فکر کنید صرف قدیمی بودن یک رایحه آن را کلاسیک و خاص میکند! اما اینطور نیست عطرهای کلاسیک خصوصیات جالبی دارند که در ادامه مقاله به آنها میپردازیم.
یک عطر را فقط به این دلیل که بسیاری از مردم آن را دوست دارند، نمیتوان کلاسیک در نظر گرفت. عطر Fame لیدی گاگا یکی از پرفروشها است؛ پس اگر فروش بالا نشانهای از محبوبیت و کلاسیک بودن یک عطر باشد، پس Fame باید بسیار مورد پسند باشد. با این حال، Fame درست مانند «Beyonce Heat» و «Pink Friday Nicki Minaj»، کلاسیک نیست؛ زیرا هیچکدام سود بلند مدتی برای صنعت عطر به ارمغان نیاوردهاند. عطرهای کلاسیک چراغهای تغییر هستند. آنها مسیر جدیدی را نشان میدهند، شبیهسازی میشوند و انقلابهایی را آغاز میکنند که در دهههای آینده اثرات موجدار دارند.
رویال فوگر ژانری را به نام عطر ایجاد کرد و کاتیز چیپر نیز این کار را ادامه داد. میتسوکو سنگ بنای ژانری شد که چیپر ایجاد کرد و توانست آن را به زیبایی تعریف کند. Green Irish Tweed و برادر کوچکترش Cool Water عطرهای آکواتیک را آغاز کردند که بعد از 30 سال همچنان مورد پسند بسیاری باقی ماندهاند. کاری که عطرهای کلاسیک انجام میدهند، این است و چیزی بیشتر و فراتر از فقط محبوبیت است. برگردیم به عطرهای لیدی گاگا و نیکی میناژ؛ که درست مانند اکثر عطرهای مشهور، ماندگاری محدودی دارند.
آنها به نوعی درخششی مانند ستارهها دارند، برای چند ثانیه واقعا درخشان میشوند و سپس از بین میروند. در حالی که عطرهای کلاسیک شبیه خورشید هستند؛ آنها برای مدت طولانی در اوج میمانند و میدرخشند. شاید آنها برای مدتی کمرنگ شوند، اما خیلی طول نخواهد کشید که دوباره؛ درست مانند خورشید، خواهند درخشید. آنها برای مدتی در مرکز توجه نبودهاند و بعضی افراد تمایل دارند آنها را نادیده بگیرند و آنها را بدیهی فرض کنند. شماره 5 شانل را در نظر بگیرید؛ این عطر به زودی صد ساله میشود و به سختی کسی است که این عطر را در کلکسیون خود نداشته باشد یا آن را نشناسد.
عطرهای کلاسیک طرفدارنی از چند نسل دارند؛ این در ذات آنهاست. برای مثال Egoiste Chanel را در نظر بگیرید؛ پوشیدن آن توسط یک پدر یا پسر غیرعادی نیست. بسیاری از عطرهای کرید معمولا روایح خاص و فاخری دارند و به عنوان نمادی از اصل و نسب مورد استفاده قرار میگیرند. با این حال، بهترین مثال برای دنبال کردن چند نسل، Old Spice است. مردان در هر سنی و سالی و از طبقات مختلف جامعه از این عطر استفاده کردهاند و در چندین دهه گذشته نیز همچنان از آن استفاده میکنند. این عطر در بسیاری از فرهنگها جا افتاده است و بوی یک مرد و یک پدر را مشخص کرده است. احتمالا Old Spice تنها عطری است که میتوان آن را به هر مردی در هر سنی هدیه داد.
عبارت «کلاسیک مدرن» در دنیای عطرها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، اما این عبارت پارادوکسی به چه معناست؟ اکنون باید برای شناخت کدام یک از این عطرها وقت گذاشت؟ یک کلاسیک مدرن اساسا عطری را تعریف میکند که قبلا به بخشی از خاطرات رایحه افراد تبدیل شده است؛ درست مانند صفحهای معطر در کتاب داستان سرگذشت خود آنها! ممکن است بعدها چندین نسخه جدید که حول محور عطر اصلی میچرخند، ایجاد شود که به آنها کلاسیک مدرن گفته میشود.
برای اینکه یک عطر کلاسیک متولد شود، ما واقعا به یک داستان تمام عیار نیاز داریم. میراثی که اعتماد را برانگیزد؛ در حالی که هنوز چیز جدیدی برای گفتن داشته باشد. برای مثال داستان Cacharel در سال 1958 آغاز شد؛ زمانی که ژان بوسکه (Jean Bousquet) مجموعهای از لباسهای آماده و لوازم جانبی و عطر را در یک استودیوی کوچک ایجاد کرد. او نام شرکت را از نام یک اردک کوچک در محلی به نام «کاچارل» نامگذاری کرد. بوسکه به معنای واقعی در صنعت مد به دنیا آمد؛ چون او پسر یک فروشنده چرخ خیاطی بود. اولین مجموعه او بسیار عالی بود و بههمین دلیل بوسکه به زودی به پاریس نقل مکان کرد.
هنگامی که در 8 نوامبر 1963 پیراهن Cacharel seersucker بر روی جلد مجله پرفروش Elle فرانسوی رفت؛ جهان با این لباس بسیار شیک بیدار شد. خیلی زود این لباس در ویترین فروشگاههای بزرگ در سراسر جهان به نمایش درآمد و او یکی از نامدارن زمان خود شد. کاچارل از روزهای ابتدایی خود برندی بود که زنان جوان آرزوی پوشیدن آن را داشتند و هنوز هم زنان در هر سنی، آن را میپوشند!.. زیبایی بینظیر گلهای سفید عطر آنایس آنایس (Anaïs Anaïs)، آن را از سال 1978 در فهرست پرفروشترین عطرها نگه داشته است. بسیاری آن را «یکی از تأثیرگذارترین عطرهای تاریخ…» مینامند.
ترنج درخشان، سنبل، پیچ امینالدوله، شکوفه پرتقال و وزش بزرگ و سبز گالبانوم به قلب گلدار عطر متشکل از زنبق، زنبق دره، گل رز، یلانگ یلانگ، گل سرخ و میخک میرسند. قبل از چوب سدر، چوب صندل، کهربا، خزه بلوط و بخور به یکدیگر میرسد. پایه از رایحه آرامش بخش کهربا، چوب صندل گرم و لمس ملایم عود مرموز تشکیل شده و وتیور در این مسیر طولانی، کاملا فراموش نشدنی خود را ارائه میدهد. این عطر بینظیر و فراموش نشدنی، توسط تیمی از عطرسازان مطرح به نامهای راجر پلگرینو، رابرت گونون، پل لگر و ریموند چایلان خلق شده است.